Meoowwwww

image

Huhu gambar nie adik yang amek masa bagi makan kucing huhu berselera tol kucing nie makan haishhhh terasa lapau lak bile tengok even kucing tu makan ikan mentah haha

Home Sweet Home

Rasenye da banyak kali cite sal rumah nie kat twitter and FB hehe tapi nak cite ag kat blog lak hehe

Rumah saya nie rumah kampung jer. Di bina mungkin dalam tahun 1930-an. Sebab rumah nie bukannye rumah yang diturunkan dari nenek, tapi dari nenek angkat. So, arwah da tinggal lame. Mak lak skang da masuk 55 tahun. So, lebih kurang da 80 tahun la rumah nie. Masih teguh berdiri walaupun seperti yang saya cakap dalam entri sebelum nie, bahagian belakang da senget. Dengar cite bukan senget sebab da lame tapi waktu dibina tu memang da senget.

Sesape yang tengok Penunggu Istana mesti taw sal rumah kampung lama akan ada kain-kain ditiang. Rumah saya nie pun ade. Kain merah. Mengikut citer tu, kain tu nak kuatkan dinding rumah tapi x tawla pulak saya. Mak x penah cakap huhu

Rumah nie penah di guna untuk pengambaran telemovie sekali haha cite apetah. Xtaw tajuk sebab saya x dapat tengok. Yang saya taw cite nie untuk kemerdekaan hehe and disebabkan masa tu saya macam x tengok tv sangat, so xtawla sape artis yang berlakon hehe ditayangkan kat tv1.

Mase penggambaran tu, mule-mule memang excited. Tapi last2 agak susah sebab satu bunyi pun xle buat, so kami x dapat masak. So funny huhu disebabkan tu, mak x nak ag amek tawaran tuk penggambaran. Kalo nak buat, mak cakap sekarang. Time kat umah xde orang hehe tah pape jer huhu

Umah kampung nie memang best sebab bile malam or ujan, sejuk jer. Tapi bile siang, mak aih, panas sesangat keke tapi saya da biasa. Kalo x pakai kipas pun saya x kisah. Agpun kampung nie da agak maju, so cm x rase kampung ag hehe

Saya harap umah nie akan berkekalan lebih lame ag sebab kalo ikutkan tinggal berapa jer rumah kampung kat kampung saya nie hehe so harapnye dapatla kekalkan warisan tinggalan nenek moyang. Kenapa perlu buat Rumah Melaka kalo rumah2 macam nie masih ada kat Melaka kan? Hehe

Cat rumah

image

Assalamualaikum!
Hehe bertemu ag kite di Ramadhan yang mulia nie. Alhamdulillah. Allah masih memberi peluang untuk mengerjakan ibadah puasa.

Memandangkan raya pun nak dekat, dengan serajinnye pagi tadi, selepas sapu rumak, saya pun mintak ayah siapkan minyak sebab saya nak cat rumah. Kalo umah batu gune cat, rumah papan cam nie gune minyak. Pakai cat pun bole cume mak saya x minat rumah papan yang berkaler-kaler, so kami gune minyak kaler merah.

Mak cakap minyak nie dapat protect rumah nie dari di makan anai-anai ataupun rayap. Mungkin sebab tu rumah nie dapat bertahan sampai sekarang walaupun bahagian belakang da senget hehe

Nanti saya cite ag sal rumah nie huhu seperti dalam gambar yang tertera, dengan baju tidur, seluar tidue, saya dan adik pun memulakan langkah minyakkan rumah. Mule2 semangat jer pastu da sampai tengahari, lembiklah masing2. Akhirnye tinggal saya seorang jer yang cat. Tu pun x hbis ag. Sambung esok. Hampeh jer adik. Ape pun x bole keke

Sok2 saya update ag sal cat rumah nie heheeee

p/s: ape bendela adik amek gmbar nie. Muke x nampak pun huhu

what we have in 365 days