Mari Belajar Hangul!


Hye sume! Disebabkan saya belum mula bekerja lagi, so daripada membuang masa, saya pun merajinkan diri belajar bahasa Korea. Untuk part pertama, kita kenal dulu consonant dan vowel dulu k.

p/s: disebabkan belajar sendiri, saya guna banyak reference. Kalau sempat, saya share. Saya akan post random word ikut apa yang saya belajar. Tengok mood gak hehe

p/s: kalau ada salah, harap boleh betulkan. Kita same2 belajar kan

Consonant

ㄱ G
ㅋ K
ㄴ N
ㄷ D
ㅌ T
ㄹ R/L
ㅁ M
ㅂ B
ㅍ P
ㅅ S
ㅈ J
ㅊ Ch
ㅇ ng
ㅎ H

*ada gak consonant yang digabungkan, sebutan sama tapi intense sket pronounciation*

ㅃ bb
ㅉ jj
ㄸ dd
ㄲ jj
ㅆ ss

Vowel

ㅓ eo  ㅕ yeo
ㅏ a    ㅑ ya
ㅗ o    ㅛ yo
ㅜ u    ㅠ yu
ㅣ i    
ㅡ eu

*sama seperti consonant, vowel pun ada yang di gabungkan*

ㅐ ( ㅏ+ㅣ) ae
ㅔ ( ㅓ+ㅣ) e
ㅒ ( ㅑ+ㅣ) yae
ㅖ ( ㅕ+ㅣ) ye
ㅘ ( ㅗ+ㅏ) wa
ㅚ ( ㅗ+ㅣ) oe
ㅝ ( ㅜ+ㅓ) wo
ㅢ ( ㅡ+ㅣ) eui
ㅟ ( ㅜ+ㅣ) ui

2 Comments (+add yours?)

  1. Nurul Amiza Salleh (@NuMi3a)
    Oct 25, 2011 @ 13:41:23

    weee,.interesting,.p ak slow sket n blajar bahasa ni,.susah nk ingat simbol,.kekekeke

    Reply

Leave a Reply

what we have in 365 days

tweet2day

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.

